ISSN: 2068-8040



prepress / press / postpress

Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania
sub egida Societatii de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania (SNPCAR)
redactata la Editura ArtPress Timisoara, editura acreditata CNCSIS cu nr. 154 din 2006.

ISSN: 2068-8040
Revista SNPCAR este indexata de Index Copernicus Publish Panel
din 05.08.2010 si este acreditata de Colegiul Medicilor din Romania (CMR).
Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania (RNPCAR) se afla in baza de date CNCSIS cu nr. 63 din decembrie 2009.
Articolele publicate in RNPCAR sunt creditate conform Programului National de Educatie Medicala Continua (EMC) al Colegiului Medicilor din Romania (CMR).

< Inapoi la lista articole

STRES ŞI VULNERABILITATE ÎN ADHD


Autori: Florina Rad, Laura Ionescu, Daniel Crăciun, Laura Plăviţu, Magdalena Pavel, Iuliana Dobrescu


Rezumat: (Ascunde rezumatul)

ADHD (Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenţie) este cea mai frecventă tulburare întâlnită la copilul de vârstă şcolară cu debut înainte de vârsta de 7 ani. Impactul ADHD se regăseşte în toate domeniile vieţii copilului şi familiei.

Modelul etiologic exact al ADHD este încă necunoscut. ADHD este o tulburare extrem de heterogenă. Sunt implicaţi factori genetici, factori de mediu, factori pre şi perinatali şi factori familiali şi psihosociali, care acţionând asupra unui substrat neurobiologic determină apariţia simptomelor.

Vulnerabilitatea copilului cu ADHD se regăseşte în modelul etiologic al tulburării. Heritabilitatea crescută, tulburarea funcţiei neurotransmiţătorilor, în special a dopaminei şi a noradrenalinei, disfuncţiile cortexului prefrontal şi ale sistemului limbic reprezintă vulnerabilitatea pentru ADHD.

Simptomele se pot exprima însă în diferite grade de severitate în funcţie de prezenţa sau nu a unor factori de stres din mediul familial şi şcolar. Astfel familiile dezoraganizate, relaţiile intrafamiliale tensionate, lipsa de timp a părinţilor care nu pot acorda suficient timp copilului sunt doar câţiva dintre factorii importanţi pentru gradul de severitate al simptomelor. Mediul şcolar, presiunea de a se adapta unui regulament rigid, neadaptarea programei şcolare la nevoile copilului sunt factori suplimentari care pot contribui la exprimarea vulnerabilităţii. Nu în ultimul rând anturajul, multitudinea stimuli la care are acces copilul (jocuri pe calculator, televiziune) pot contribui la accentuarea impulsivităţii şi hiperchineziei.

În concluzie factori stresanţi din mediu pot contribui la creşterea severităţii simptomelor la copilul cu ADHD vulnerabil prin etilogia tulburării.



 

Articolul nu are continut...